Flåte
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Nylig har noen situasjoner i media forårsaket, om ikke latter, så overraskelse. Og det medfølgende spørsmålet: i navnet på hva er det hele? Dette er tilfellet med temaet amfibiske angrepsskip på en luftpute (heretter kalt DKVP). Det er lettere å finne et spesialisert medie som IKKE skrev at vår DKVP vil bli "seriøst modernisert"
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Det er hyggelig å lese intelligente mennesker. Og de smarte er enda hyggeligere. Etter min mening er Robert Farley en av de siste. Det er smart. Etter å ha studert artikkelen hans om problemene med den russiske flåten Russland er ikke Sovjetunionen (men det har samme marinen mareritt), gitt at dette for oss også er et veldig tema
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Det skjedde slik at to artikler, publisert med rimelig tid, spilte i kor. Og det viste seg så å si om atomdrevne skip, og om dieselelektriske ubåter. Takk til alle som var enige i synspunktet som ble uttrykt, takk til de som argumenterte rimelig. Det var virkelig interessant. Når den andre artikkelen i kommentarene
Sist endret: 2025-06-01 06:06
28. juni i år publiserte Russlands industri- og handelsdepartement et utkast til strategi for utvikling av skipsbyggingsindustrien frem til 2035 (ordrenr. 2553-r datert 28. oktober 2019). Dette dokumentet er svært vanskelig å lese ettersom det er fullt av generelle setninger og en nesten fullstendig mangel på spesifisitet
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Det ser sikkert litt rart ut, men jeg bestemte meg for å begynne med de japanske krysserne. Hvorfor? Først og fremst var dette interessante skip. For det andre pløyde de, i motsetning til mange kolleger (sovjetisk, fransk, italiensk, tysk), hele krigen. Noen levde til og med for å se de storslåtte
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Hele verden som er interessert i militære anliggender ser interessert på når Russland mister sitt siste hangarskip. Vel, kanskje gjør han det ikke, men på en eller annen måte viser det seg at snart kommer alt til cruiseren. I mellomtiden bemerker mange med rette at slutten på "Admiral Kuznetsov" er slutten på hele historien
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Ja, i det nye året med nye kamp (i betydningen litterære) oppgaver. La det være en måned før det, men vi, i henhold til forskriftene, på forhånd.I dag kan vi si at syklusen "Kampfly" har foregått ganske bra, og han kan fly og fly. Men det er enda et tema jeg liker godt, ikke mindre (eller kanskje
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Ja, kanskje når det gjelder kronologi, da jeg snakket om kryssere, løp jeg litt fremover, men alle disse pansrede dekkene og pansrede krysserne som puffet i vinkelen, kommer ikke noen vei. Nettopp fordi de ikke har det travelt. Og til å begynne med "Washington" -cruiserne, selv om noen få lesere med rette irettesatte meg
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Hvis nå noen sier: "Ah, pocket battleships …" Jeg vet ikke hva som er i dem, enn si et slagskip. Vanlige tunge kryssere, bortsett fra med hovedkaliber, viste det seg å være alvorlig. Men selv i denne forbindelse stemmer det ikke helt overens. Deutschlands hadde et hovedkaliber på 283 mm, og alle normale slagskip av det
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Etter å ha snakket i den forrige artikkelen om Deutschlands, inkludert Admiral Graf Spee, vender vi oss nå til motstanderen i slaget ved munningen av La Plata. Vår karakter i dag er en tung cruiser i York-klasse. Hovedsakelig om Exeter, da York spilte veldig raskt. York skrev godt, veldig
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Ja, siden 1. januar i år har et slikt land som Holland ikke offisielt eksistert, så historien vår handler om lettkrysseren til den nederlandske marinen "De Ruyter." Til motsatt side. Exeter
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Historien til våre helter begynte nesten umiddelbart etter første verdenskrig, der Italia ærlig talt ikke vant laurbær. Italienske slagskip og slagskip forsvarte seg rolig i havnene, og prøvde ikke å fange eventyr bakover, derfor var det ingen seire, men det var ingen nederlag. Italienerne "vant" til og med her
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Fortsetter temaet italienske tunge kryssere, flytter vi fra Trento til Zaram. Zara var en mer gjennomtenkt jobb. Italienske skipsbyggere nærmet seg seriøst arbeidet med de fire siste krysserne som Washington -traktaten tillot, så alvorlig at … de bestemte seg for å lure alle
Sist endret: 2025-01-24 09:01
En merkelig følelse fra dette skipet. Det virker som å jobbe med feil, men det er enda flere feil enn i arbeid. De begynte å bygge skipet etter cruiserne i Zara -prosjektet, men helt uten å ta hensyn til erfaringene med å bygge og operere skip. "Bolzano" viste seg heller som en retur til "Trento", og dette er logisk
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Forord til kommentarene i forrige artikkel Kjære lesere og forståelse, jeg er veldig glad for at du leser og forstår. Og du kritiserer, uten det ingen steder, er jeg enig. I den siste artikkelen, om "Duguet-Truin", ble jeg påpekt at alt kommer litt kaotisk ut. Jeg er uenig. Alle dere
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Vi er vant til at takket være tøffe gutter som The National Interest, Purple & Heart og andre, har alt som er laget og oppfunnet i USA to kategorier: gode og veldig gode. Nei, det er selvfølgelig F-22, men dette er en evolusjonær prosess, så alt kan skje
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Da den første torpedoen traff baksiden av det japanske hangarskipet Shinano, var det ingen som kunne forestille seg at poker royal flush og den uforskammede taktikken i spillet var skylden. Men likevel var alt akkurat slik. La oss gå i orden. Så, torpedoen traff akterskipet til hangarskipet, og i løpet av 30 sekunder var det
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Generelt er historien tragisk og merkelig på samme tid. Det skjedde i Karahavet og ble det største når det gjelder menneskelige tap under den store patriotiske krigen i Arktis. Tragedien skjedde 12. august 1944, i prinsippet da krigen allerede pågikk på fiendens territorium, som også sannsynligvis spilte
Sist endret: 2025-01-24 09:01
En artikkel av den velkjente for oss Alexander Timokhin vakte min oppmerksomhet, men på en annen ressurs. Og temaet som Timokhin berørte, på den ene siden, er veldig interessant, på den andre siden er det like kontroversielt. Var Sovjetflåten ubrukelig i den store patriotiske krigen. For ikke å sitere hele artikkelen
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Historien til dette skipet er veldig interessant, full av motsetninger. "Emile Bertin" var planlagt som en cruiser-speider, ledende destroyere, men i løpet av utviklingen ble den redesignet og bygget som en minelayer-cruiser. Den franske kommandoen forberedte seg først på en serie skip på 3-4 enheter, men bestemte seg deretter
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Spørsmålet som jeg vil prøve å vurdere her er inspirert av den forrige artikkelen ("Om sovjetiske marines rolle i den store patriotiske krigen.") Ja, svaret på spørsmålet "Og hvis" ligger i fantasiens rike, og ofte ikke engang vitenskapelig. Likevel er det fornuftig å vurdere Røde Hærens marinen og Kriegsmarine på en hypotetisk måte
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Første halvdel av 1900 -tallet mellom de to krigene er en virkelig interessant tid når det gjelder maritim ingeniørhistorie. Da det var et vendepunkt i tankene til designerne, og da det ble forsterket med et spark i Washington, begynte det å dukke opp veldig interessante skip. Selv om jeg fortsatt tror det
Sist endret: 2025-01-24 09:01
I den forrige artikkelen om La Galissoniere lovet jeg at jeg ville bli distrahert av italienerne. Ja, det må det, for et slikt show, som utspilte seg i konfrontasjonen mellom to Middelhavsland, Frankrike og Italia, kan bare ses på denne måten og ingenting annet. Så for å gjøre sammenligninger og sammenligninger enklere
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Ja, kanskje materialet vil virke morsomt og useriøst, men tro meg, de direkte deltakerne lo absolutt ikke. De, deltakerne, var opptatt med et veldig alvorlig spørsmål om skapelse, i dag er hangarskipet et veldig alvorlig våpen. Og landene som har hangarskip i tjeneste er
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Fortsetter temaet for den italiensk-franske konfrontasjonen i Middelhavet, vil vi analysere den neste serien av italienske lette kryssere. "Condottieri B". Det er klart at etter å ha brent seg på "A" -serien innså italienerne at den første pizzaen kom ut ikke bare klumpete, men noe forferdelig. Og du må gjøre noe. OG
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Vi fortsetter emnet startet med to artikler tidligere. Det vil si at vi på dagsordenen må gå gjennom italienske skipsbyggers kvaler i et forsøk på å lage en normal lettcruiser. Noen forskere anser generelt "Condottieri" av de to første episodene for å være nesten gjengrodde ledere, men her er jeg ikke med dem
Sist endret: 2025-01-24 09:01
18. juni 2020, på PLAs marinebase i Xiamen, fant en ordinær hendelse sted: seremonien med å inngå PLA Navy en ny korvett av Project 056A "Jingdezhen" (hale nummer 617). Informasjon om dette gikk virkelig forbi. . Hva er galt, enda en korvett er satt i drift. Er det ikke slik?
Sist endret: 2025-01-24 09:01
I en av de første artiklene om kryssere, undersøkte vi i detalj hva Washington -avtalen var og hvor godt den kjempet mot utviklingen av krigsskip generelt og kryssere spesielt, men det var denne avtalen som trakk grensen mellom lette og tunge kryssere. Ja, akkurat til britene, sta ikke
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Faktisk fortsetter vi samtalen som ble reist i temaet Furutaki, fordi våre to dagens helter, Aoba og Kinugasa, ikke er noe mer enn Furutaka -prosjektet, men med noen endringer. Her må du kjenne det asiatiske trikset. Historien til disse krysserne ble født nettopp under dekk av list
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Jeg vil starte på avstand og med absolutt kjente fakta. Siden vi snakker om det faktum at i Amerika kan alle sove fredelig (la oss ikke snakke om Poseidons og andre fantastiske tegneserier nå), så bør denne sinnsro hos innbyggerne være på et eller annet grunnlag. Ellers er det ikke rolig, men så … Et slikt fundament
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Det neste trinnet i utviklingen av det japanske skipsbyggingsprogrammet, og spesielt av tunge kryssere. Fra "Myoko" til "Mogami" og "Tone" lå banen til japanske skipsbyggere gjennom prosjektet for tunge kryssere i Takao -klassen. Cruisers i Takao -klassen ble et ytterligere stadium i utviklingen av Myoko -prosjektet. Når du designer skip, så
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Foto: IA "Arms of Russia" I det siste har vi bare snakket om hvorvidt vi trenger å bygge ytterligere en kjernefysisk ødelegger på størrelse med en cruiser, et atomflybærer med en forskyvning på 100 tusen tonn, og så videre. Vi kan ikke gi vanvittig tilgjengelige store skip (ja, jeg er alt
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Dagens historie handler om så fantastiske skip at det rett og slett er vanskelig å finne cruiserne som bråket mest. Selv Deutschlands kan ikke sammenlignes med effekten av utseendet til disse skipene. Historien begynte 22. april 1930, da han under signeringen av London
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Ja, våre lesere, som er som konjakk, erfarne og erfarne, er noe! De er i stand til å starte en diskusjon, la oss si, ut av det blå, sprutende bensin på tilsynelatende utdødde kull. Noen ganger gir det imidlertid ganske fantastiske resultater. Slik kastet en av våre lesere (Valery) plutselig inn
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Sammenligninger vil selvfølgelig være. De er i front når de sender materiale på britiske og amerikanske (spesielt) skip. Men dette punktet kan ikke dispenseres, det er nødvendig som en kopp skyld før en kamp. Mer enn en gang uttrykte jeg min mening om at japanske tunge kryssere var … kontroversielle. Men ikke fratatt
Sist endret: 2025-01-24 09:01
WIGs. Veldig originale og særegne maskiner med stort potensial, som de sier nå. Hjernebarnet til forsvarsministeren marskalk Dmitry Ustinov, som i stor grad hjalp utseendet på disse maskinene generelt og "Det kaspiske monsteret" spesielt. I Sovjetunionens historie (dessverre) var den første serien
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Umerkelig, uten fanfare og generelt nesten uten unødvendige minner 26. februar, gikk 110 -årsjubileet for Sergei Georgievich Gorshkovs fødsel. Admiral Sergei Gorshkov, en mann som ikke etterlot seg en slags virtuell arv i form av memoarer, minner, refleksjoner, men ganske ekte
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Jeg må si med en gang at vi skal snakke om tidene, ikke så langt unna, men om dem da radaren var et mirakel av havet og heller en ekstra gadget for bangers fra store og ikke veldig store kaliber. Det vil si omtrent tiden for andre verdenskrig. Det faktum at flyet under den krigen viste seg i all sin prakt og fullstendig
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Kjære lesere, sikkert mange av dere ble lært i barndommen at det ikke er veldig bra å gjøre flere ting samtidig, og enda mer uforsiktig. Det er til og med skadelig, bevist av de femte punktene, i tilfelle hodet ikke tenkte på hva resten av kroppen gjorde
Sist endret: 2025-01-24 09:01
Ja, vår dagens historie handler om dem, om forløperne i klassen tunge kryssere og de første Washington -krysserne. Vel, og hvordan det generelt sett ble. Det hele begynte under første verdenskrig. Hvis du ser på det på den måten, var hele Royal Navy engasjert i denne typen innhenting. fordi